Smak, lek og lær med de minste

Ta med de minste på matlaging.

– På Geitmyra tar vi alltid utgangspunkt i en råvare, sier Anna Werenskiold og holder opp en gulrot. Her får du gode og konkrete tips til hvordan du kan ta med barna inn i matlagingen – enten du er på jobb eller hjemme.

– Har vi en gulrot, kan vi snakke om hvor den er dyrket. Vokser den under eller over bakken? Hvor kommer den fra? Finnes den i andre farger og former? Det kan også bli ganske morsomt, for barn har god fantasi! Finn fram en brokkoli, eller blomkål, litt stangselleri og noen rotgrønnsaker og finn ut av hvilken del av plantene vi spiser og fortell om røtter, stilk og blomst. Det er gøy, billig og de fleste barna liker det. Eller kjøp inn forskjellige potetsorter i forskjellige farger - det fås også blå potet og fortell om potetens fortreffelighet.

Matlaging – en inngang til kunnskap

Å lage mat sammen med barna gir oss et hav av muligheter til å lære om andre ting. Det er viktig å forberede seg litt og vi pleier å dele grønnsakene opp på forhånd så de er enkle å håndtere for barna. For eksempel deler vi gulrøttene på langs, så de får en skjæreflate som ligger stødig på fjøla. Hvordan må de kutte for å få staver eller terninger. Her kan vi snakke om på langs og på tvers. Hva er egentlig en terning? Dette er fine øvelser og en lett innføring i geometri. Farger, former og størrelser er viktig kunnskap å ha for å bygge videre på i matte og språk – og noe man møter på hele tiden under matlaging, sier Anna.

De aller fleste barn synes at mat er gøy. Det erfarer vi på Geitmyra hver dag. Og det trenger ikke være så komplisert. Skjær opp grønnsaker og la barna smake underveis mens de kutter – spiste grønnsaker er de sunneste grønnsaker. Det er også gøy å smake til en yoghurtdressing med krydder, urter, salt og pepper. Jo flere som er involvert i tilsmakingen, jo flere vil ha noe godt å si om maten som skal spises. Grønnsaksstenger og dipp er et enkelt sted å begynne, så kan dere kanskje gjøre noe annet – og litt mer avansert – neste gang. La dem gjerne være med å velge grønnsaker, skrelle, skjære, røre og smake. Da får de et eierskap til hele prosessen og blir mer interessert i både matlagingen og spisingen. Gi barna rom for å rote, søle, prøve og feile. Pass på fingrene når de skjærer, lær dem enkle knivgrep, og gi dem rom for å prøve seg frem.

– Se på matlagingen som en aktivitet (i stedet for en annen aktivitet), ikke i tillegg til, oppfordrer Anna. – Mat er glede, kunnskap, motorikk, helse og felleskap og hvis vi begynner tidlig, får barna kunnskap de kan ha glede av hele livet.

Ideer til mataktiviteter med barna

Grønnsaksmaking. Brokkoli, blomkål og andre grønnsaker der dere kan snakke om rot, stilk og blomst. Spis dem rå eller lag grønnsakssuppe- eller lapsskaus med dem. Så poteter i en bøtte, eller spirer dere kan bruke på maten. Kok poteter og lag lomper, eller lag hjemmelaget yoghurt som dere smaker til med krydder eller frukt. Rist smørog mort eget tacokrydder. Hjemmelaget knekkebrød er også populært.


Mona Ekbarnehage